هندسة الأزهر
السلام عليكم ..اهلا وسهلا بك عزيزى الزائر نورت المنتدى بزيارتك لنا ..انت غير مسجل فى منتدى كليه هندسه الازهر ..سوف تتمتع بالعديد من المميزات اذا قمت بالتسجيل وذلك بالضغط على الزر اسفله(زر التسجيل) اما اذا كنت مسجل بالفعل ..فلتسجل دخولك عن طريق الضغط على الزر اسفله(زر الدخول) اما اذا كنت تريد اخفاء هذه الرساله فاضغط على الزر اسفله (زر الاخفاء)

هندسة الأزهر

معا لنتواصل.... من أجل حياة جامعية أفضل.

الرئيسيةدخولالتسجيلمكتبة الصوردخول الاعضاء

شاطر | 

مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
alaam200
مهندس جديد
مهندس جديد

العمل/الترفيه : طالب
الـكـلـيـــة : : كليه الهندسه

مُساهمةموضوع: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الجمعة مارس 26, 2010 2:15 am

بعد اذن الباشمهندسين عايزين كل واحد فى قسم يقولنا ايه هى مميزات القسم وعيوبه ومجالو ايه فى العمل ومدى احتياج السوق ليه والازهر بين باقى الجامعات فى القسم ده موقفه ايه ويعنى الى عايز يقول حاجه يمكن تساعدنا فى اختيار القسم عشان الرغبات ومعاد تسليمها قرب
star ahmed
مهندس جديد
مهندس جديد

الـكـلـيـــة : : كلية الهندسة

مُساهمةموضوع: رد: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الجمعة مارس 26, 2010 7:52 am

انا معاك والله يا علام
الواحد محتار خالص
وياريت ياجماعة تهتموا بالموضوع
الهواري
مراقب عام على اقسام المنتدى

الـكـلـيـــة : : الهندسة

مُساهمةموضوع: رد: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الجمعة مارس 26, 2010 9:21 am

اكيد لازم نهتم طبعا لاننا كأعضاء وعضوات اخوات اولا قبل مانكون ابناء جامعة واحدة
وعلشان الموضوع يكون مفيد فعلا يبقي لازم يتم عرضه بطريقة مفيده وطيبه علشان الكل يستفيد باذن الله ، ولكن باتمني ان يكون في متسع يسير من الوقت لينا للاعدادالطيب للموضوع ومخاطبة نماذج معبره عن كل قسم قدر المستطاع حتي تكون الافاده اقوي باذن الله.

وطبعا الموضوع مفتوح لكل الاعضاء والعضوات مش حكر علي احد او رأي بعينه ومطلوب ان الكل يشارك برأيه والاختلاف في وجهات النظر وارد وده ان شاء الله يكون له مردود ايجابي لدي كل ابناء وبنات اعدادي هندسة باذن الله .
alaam200
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الجمعة مارس 26, 2010 8:21 pm

شكرا ليك يا باشمهدس احمد وشكرا ليك يا باشمهندس عمر الهوارى على الاهتمام وياريت الردود يا جماعه اخوكم علاء رياض
احمد المصري
مهندس فعال
مهندس فعال

العمل/الترفيه : لسا بدرس
الـكـلـيـــة : : ..............

مُساهمةموضوع: رد: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الثلاثاء مارس 30, 2010 3:44 am

يا باشمهندسين بجد الواحد
نفسه يقدم كل اللي يقدر عليه
بس والله اليومين دول اعمال سنه علي ودنه
ربنا ييسر
وانا هقول كل اللي تحبوا تعرفوه عن قسم
ميـــــــــــــــــــــكـــــــــــــانيكا
[size=25]
[/size]
الهواري

مُساهمةموضوع: رد: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الأربعاء مارس 31, 2010 8:52 am

انا هاتكلم عن القسم اللي انا فيه وهو طبعا قسم العمالقة ( مدني ) لان الانسان مدني بطبعه ومحدش يقدر ينكر ده

بداية الدراسة في القسم طبعا بتبدأ ف اولي مدني مش صعبة بالمذاكره ان شاء الله كل المطلوب انتظام في الحضور ومذاكره ولو ساعتين بانتظام يوميا مع تقوي الله والسعي الي نفع الغير ان شاء الله هاتستمتع بالدراسة في القسم وطبعا يفضل انك تكون فاهم استاتيكا ف اعدادي وخاصة ردود الافعال والجمالونات علشان تعرف تبدأ في الاستراكشر وعلي الاقل تسعي ف اول السنه ف اولي مدني انك تراجع الجزء ده من اعدادي اما عن الرسم فان شاء الله ميسر وسهل بس طبعا تكون فاهم استنتاج المساقط الثلاثة اما عن المساحة فهي طويلة شوية بس سهله مع متابعة سكاشن العملي ان شاء الله تجيب تقدير فيها ، اما خواص مواد البناء ف دي تهتم بدراستها علشان مهم انك تكون عارف اللي هاتدرسه بعد التخرج ان شاء الله كمعلومات قيمة بتديك ثقل في الموقع ان شاء الله ، اما عن الميكانيكا فمطلوب انك تذاكرها اول بأول علشان ماتحسش انها صعبه لان منهجها كبير ف ترم واحد ( التيرم التاني) وفيها حاجات جديده كتير بالنسبة ليك ف تركز عليها علشان ربنا ييسرهالك باذن الله

اعتقد ان دي اهم المواد هاتدرسها ف اولي مدني وطبعا بلا شك الدراسة في طاعة الله وبنية صادقة باذن الله تكون سهلة وميسره بس مهم ايضا اننا نأخذ بالاسباب من انتظام حضور وحل الشيتات اول بأول والسؤال ومساعدة الغير في آن واحد ان شاء الله.

وطبعا في الفرق التالية بتبدأ تدرس ميكانيكا التربه وخواصها وهكذا الخرسانة العادية والمسلحة والتسليح طبعا والعديد من المواد مثل الري والصرف وتحليل الانشاءات بالاضافة الي بعض المواد الأخري مثل المواد الشرعية

اما عن مجالات العمل فهي كتير جدا ماتقلقش وفرص العمل متوفره ان شاء الله وممكن لو حابب تعرف اكتير عن مجالات العمل تدخل علي الموضوع ده

http://azharengineering.yoo7.com/montada-f6/topic-t724.htm

وممكن لو حابب تاخد نبذه عامة عن اللي هاتدرسف ف كل ماده ف اولي مدني تدخل اعلي الموضوع ده

http://azharengineering.yoo7.com/montada-f46/topic-t476.htm

اتمني اني اكون جاوبت علي بعض التسائلات اللي عندكم عن قسم مدني وعن الدراسة بالفرقة الاولي وأي حد عنده سؤال ممكن يتفضل يطرحه وانا او اي من اخواني اللي ف المنتدي من ابناء قسم مدني ان شاء الله حايرد عليه
alaam200
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الخميس أبريل 01, 2010 11:10 pm

الف شكر يا باشمهندس عمرو الهوارى على المعلومات الوافيه دى وانا حابب جدا قسم مدنى وكاتبو اول قسم بس فى مشكله انى سمعت ان القسم ده بيدرس بالعربى وفعلا بشوف على السبوره لما بدخل المبنى شرح بالعربى وده بيقلل فرصته بين باقى الجامعات
الهواري

مُساهمةموضوع: رد: مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام   الخميس أبريل 08, 2010 3:59 am

لا مجال للشكر بين الاخوات ومدني قسم جميل وان شاء الله يجيلك ف التنسيق
اما عن الدراسة بالعربي او بالانجليزي ف ده كلام طلبة زي مابيقولوا ولا صحة ولا قيمة له لانك كمهندس مدني بتشتغل شغل مواقع والانجليزي او العربي مش يفرق معاك اوي هذا اولا.

ثانيا : كون الدراسة بالعربي ف القسم ف ده غير صحيح وبالنسبة التانية مدني مثلا عندك 13 ماده لما تستثني منهم القرآن والتفسير والانجليزي كماده يفضل 10 مواد منهم 5 مواد بالانجليزي تحليل منشآت كورسين تيرم اول وترم تاني كل كورس له امتحان مستقل وميكانيكا موائع وميكانيكا التربة وخرسانة مسلحة بيعني 5 مواد من اصل 10 يعني ماتخافش لو عايز تدرس بالانجليزي تعالي وربنا يوفقك ان شاء الله

في انتظار اي استفسارات آخري من اي عضو.

مساعده من الباشمهندسين الكبار لاخواتكم الاعداديين معلومات وافيه عن الاقسام
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1