هندسة الأزهر
السلام عليكم ..اهلا وسهلا بك عزيزى الزائر نورت المنتدى بزيارتك لنا ..انت غير مسجل فى منتدى كليه هندسه الازهر ..سوف تتمتع بالعديد من المميزات اذا قمت بالتسجيل وذلك بالضغط على الزر اسفله(زر التسجيل) اما اذا كنت مسجل بالفعل ..فلتسجل دخولك عن طريق الضغط على الزر اسفله(زر الدخول) اما اذا كنت تريد اخفاء هذه الرساله فاضغط على الزر اسفله (زر الاخفاء)

هندسة الأزهر

معا لنتواصل.... من أجل حياة جامعية أفضل.

الرئيسيةدخولالتسجيلمكتبة الصوردخول الاعضاء

شاطر | 

أخويا الكبير ملتزم .. حد يقولي أعمل إيه ؟؟!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أزهري
مهندس جديد
مهندس جديد

العمل/الترفيه : طالـــــــــــــــب
الـكـلـيـــة : : هندســـــــــــة

مُساهمةموضوع: أخويا الكبير ملتزم .. حد يقولي أعمل إيه ؟؟!   الأحد يونيو 20, 2010 8:46 pm

أخويا الكبير ملتزم ، وكل شوية يقولى أعمل وأصلى وصوم و ..
مش عاارف أعمل إيه شفتوا بيقولى إيه كمااان ..

أخويا الكبير : العصر أذن يا عبدالله يلا نروح نصلى فى الجامع ونلحق الصف الأول .
الشيطان : إيه دا ، هو بيكلمك بالطريقه دي ليه ؟ وهيتحكم فيك كمان ، هوا ملوش سلطه عليك
أنـا : طيب طيب ، إسبقنى بس وهاجى وراك على طول أخيرا إتخلصت منه .

أخويا الكبير : إصحى صلى الفجر يا عبدالله علشان يومنا يبقى فيه بركة .
الشيطان : يا سلام يا سلام على التقى والورع ، مهو راح عليه نومه ومصلاش إمبارح اليوم إللى هيصحى فيه هيصحيك معاه
أنــا : ^ هعمل نفسى تعباااان ونايم ومش سامع لغاية ما يمشى ^ .

أخويا الكبير : بكره الخمـــــيس إيه رأيك يا عبدالله ما تيجي نصوم علشان ربنا يباعد بينا وبين النار 70 سنه .
الشيطان : هوا مش كفاية رمضان ، وبعدين ليفتكر إنه هوا إللى خلاك تصوم وياخد على كده .
أنـــا : لا ياعم كلللللللله إلا الصوم ، مليش فيه خااالص ، وبتعب منه .

لأ وكمان إيه شوفوا بيقول لأختى إيه ، أنا أخويا دا هفرررقع منه الصراحه ، علشان هوا الكبير فاكر نفسه سلطان علينا .

أخويا الكبير : مش هتلبسى الحجاب بقى يا كريمة ، إنتى مش صغيره ، ولازم تتعودى عليه علشان هوا فرض علينا .
الشيطان : هوا هيكبرك كده ليه؟ إنتى لسه يدوب 12 سنه أمال لما يبقى عندك 20 هيخليكي تلبسى النقاب ولا إيه .
أخـــتى : ماما عارفه ، وأنا لسه صغيره ، هلبسه كمان سنتين بقى .

أخويا الكبير : يا كريمة ، بلاااش تلبسى بنطلونات تااانى ، دي بتاعت الأولاد ، خللى لبسك واسع كده علشان ربنا يبقى راضى عننا .
الشيطان : أمال لو شاف البنات التانيه ، هوا هيعقدك وإنتى صغيره كده ، دا بيتسلط عليكي وفاكر أبوكى هوا كمان .
أختــى : بقولك إيه أنا معنديش فدولابى إلا البناطيل ، وبعدين هيا واسعه مش ضيقه ، وأنا أحسن من غيري ياأخى .

وهكذا ، أظل فى حيرة ، ينصحنى أخى ، ولكننى أجد فى نفسى عكس ما ينصحنى به ، آخذ نصائحه وكأنها تسلط وجبروت منه علي ، وكأنه يريد أن يشعر بأنه كبير البيت بعد أبى ، وكل دا على دماغى علشان أنا الصغير .

وفجأة ..

عبدالله : إنتــا بتعيط ليه يا أحمد ؟
أحمد : أخويا الكبير تعبان ، ومش عارف أعمل إيه ، هوا إللى كان بينصحنى وبيرشدنى للصح دايما ، وكان بيدافع عنى فأى موقف أبقى فيه ضعيف . إدعيله ربنا يشفيه بالله عليك .

وتتدخل النفس اللوامة فى عقلي لتوقظنى فتنزعنى مما كنت أتوهمه أنه صحيحا ً ..

نَفْسى : مالك يا عبدالله ، دا أخوك الكبير ، وجميع كلامه واضح أنه خيـر فإنه يأمرك بطاعة الله تعالى ، حتى تكون قريبا ً منه فيحبك ويدخلك الجنه ، وفيها تلتقوا جميعا إن شاء الله ، دع عنك هواجس الشيطان الذى يزيد من عنادك مع أخيك الكبير ، فإن الشيطان لا يريد لك الخير أبدا ً ، أنسيت ؟
أنسيت يوم أن أخرج آدم من الجنه ، ماذا قال الشيطان لله تعالى قال عنا :" قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لأغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ "
أنسيت قول الله تعالى عن الشيطان :
" يعدهم ويمنيهم وما يعدهم الشيطان إلا غرورا "
أطع أخيك ، وإسمع كلامه طالما بيأمرك بالخير ، وشيل من دماغك أى أفكار تانيه الشيطان بيدسها بينكم علشان يحرمك من الأجر دا ..

وهكذا إستيقظت نفسى وعرفت من يريد منى الخير ومن يريد منى الشر ..

أخى الكبير
: يلا نصلى العشاء فى الجامع يا عبدالله .
الشيطان : <><؛،8975//ـ،)*(&)%^^%$&^$~ْ}{ .
أنــا : حاضر يا أخى ، فمن صلى العشاء فى جماعه فكأنما قام نصف الليل ، هيا بنا .

أنــا : مش هنصلى الوتر قبل ما نام يا أخــى .
أخى الكبير : نعم إن شاء الله ، فإن النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن ينام إلا وقد صلى الوتر .

إنها مشكلة بالفعل تصيب أغلب الفتيان والفتيات فى العمر المتقدم من حياتهم ، ييشعرون بأن إخوانهم حين يأمرونهم بالحقِّ يمارسون تسلطات عليهم ، وأنهم إن أطاعوهم سيكون هذا عيبا ً كبيرا ً ..
وهذا غير صحيح إطلاقا ً .. فالأخ الأكبر هو أقرب الناس لى ، ينصحنى ويرشدنى ويعلمنى كى أتفادى ما وقع فيه هو من أخطاء ، ويمكن له أن يقسى علي فى بعض الأوقات ولكن هذا كله فى مصلحتى كى أتعلم ولا أعيد الخطأ مرة أخرى ..

فهيـــا نطيع من يأمرنا بالخيـر ، ونتجنب أى هواجس من نفس أو شيطان ، تبعدنا عن هؤلاء الذين يريدون لنا كل خير

ولنتذكر دائماً ( الدين النصيحة )

من أعمالي الوعظية
deyaa
مشرف عام على اقسام المنتدى
مشرف عام على اقسام المنتدى

العمل/الترفيه : جمعيه خيريه
الـكـلـيـــة : : هندسه شعبة بنات

مُساهمةموضوع: رد: أخويا الكبير ملتزم .. حد يقولي أعمل إيه ؟؟!   الإثنين يونيو 21, 2010 1:37 am

جزاك الله كل خير يا باشمهندس على على هذا الموضوع
لقد أحسنت فى أختيار العنوان فلقد شدنى فعلا وجعلنى متلهفه لقرائته
و لقد اعجبنى طريقة عرضك له فهى سلسه وبسيطه
و أعجبنى أيضا قول حضرتك

فهيـــا نطيع من يأمرنا بالخيـر ، ونتجنب أى هواجس من نفس أو شيطان ، تبعدنا عن هؤلاء الذين يريدون لنا كل خير

ولنتذكر دائماً ( الدين النصيحة )

جزاك الله عنى كل خير
وجعله فى ميزان حسناتك

...............
وان خفت من مال او قوة او جاه
.................
اعلم ان لا دائم الا وجه الله
...................
وان تركت اخرون ليأخذو حلمك
...............
فقد احتملت الم لن يحتمله غيرك
أزهري
مهندس جديد
مهندس جديد

العمل/الترفيه : طالـــــــــــــــب
الـكـلـيـــة : : هندســـــــــــة

مُساهمةموضوع: رد: أخويا الكبير ملتزم .. حد يقولي أعمل إيه ؟؟!   الإثنين يونيو 21, 2010 2:31 am

جزاكي الله خيراً يا
deyaa
على المرور ..

هوا إسلوب الموضوع دا كان بسيط فعلاً لإني كنت عامله لمنتدى أشبال زمااان والحمد لله إنّه جه بإسلوب جذاب كدا

وأشكر لكِ مرورك الطيب
وبالتوفيق لكِ دائما
الهواري
مراقب عام على اقسام المنتدى
مراقب عام على اقسام المنتدى

العمل/الترفيه : طالب
الـكـلـيـــة : : الهندسة

مُساهمةموضوع: رد: أخويا الكبير ملتزم .. حد يقولي أعمل إيه ؟؟!   الإثنين يونيو 21, 2010 4:36 am

موضوع غاية في الروعة
جزاك الله عنه وعنا كل خير
يثبت الموضوع فورا .... وفي انتظار المزيد
اتش
مهندس فعال
مهندس فعال

العمل/الترفيه : القراءة
الـكـلـيـــة : : الهندسة

مُساهمةموضوع: رد: أخويا الكبير ملتزم .. حد يقولي أعمل إيه ؟؟!   الثلاثاء يونيو 22, 2010 8:30 am

ماشاء الله ..

جميل جدا يابشمهندس ..

فعلا المشكله دى تاعبه الواحد اوى .. دايما اخواتى الصغيرين شايفين انى مكبرة المواضيع وميدياها اكبر من حقها ..

ربنا يهدينا جميعا ..

اسلوبك اكثر من راااائع ..

ماتبخلش علينا لو عندك حجات حلوة تانيه زى دى ..

جزاك الله خيرا ..

أخويا الكبير ملتزم .. حد يقولي أعمل إيه ؟؟!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1