هندسة الأزهر
السلام عليكم ..اهلا وسهلا بك عزيزى الزائر نورت المنتدى بزيارتك لنا ..انت غير مسجل فى منتدى كليه هندسه الازهر ..سوف تتمتع بالعديد من المميزات اذا قمت بالتسجيل وذلك بالضغط على الزر اسفله(زر التسجيل) اما اذا كنت مسجل بالفعل ..فلتسجل دخولك عن طريق الضغط على الزر اسفله(زر الدخول) اما اذا كنت تريد اخفاء هذه الرساله فاضغط على الزر اسفله (زر الاخفاء)

هندسة الأزهر

معا لنتواصل.... من أجل حياة جامعية أفضل.
 
الرئيسيةدخولالتسجيلمكتبة الصوردخول الاعضاء

شاطر | 
 

 نصيحة ذهبية لبنوتة ذكية.. إزاي تتخلصي من بقعة الزيت على الملابس؟!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
الهواري
مراقب عام على اقسام المنتدى
مراقب عام على اقسام المنتدى


عدد الرسائل : 1357
العمر : 27
العمل/الترفيه : طالب
الـكـلـيـــة : : الهندسة

مُساهمةموضوع: نصيحة ذهبية لبنوتة ذكية.. إزاي تتخلصي من بقعة الزيت على الملابس؟!    الأربعاء نوفمبر 02, 2011 1:25 am

في عالم المرأة الكثير والكثير من التفاصيل اللي ممكن تكون بسيطة وصغيرة، لكنها فعلا بتفرق واحدة عن التانية..

وفي صفحتنا دي هنقول لكِ كل يوم نصيحة أو معلومة صغيرة ع الماشي تقدري بها تواجهي المشكلات اليومية البسيطة اللي ممكن تقابلك في حياتك..

علشان مع "بص وطل" تبقي دايما مختلفة ومتميّزة وشاطرة..

للتخلّص من بقعة الزيت على الملابس.. حطّي كمية من بودرة التلك بسرعة على مكان البقعة، وسيبيها طول الليل لغاية ما البودرة تمتص الزيت، وبعد كده نفضيها من البودرة واغسليها بطريقتك العادية.

لتبييض الأسنان وتنظيفها من آثار الشاي والقهوة.. افركيها بثمرة فراولة مهروسة.

لتنظيف الأرضيات والأسطح عند سقوط الزيت عليها.. رشّي على مكان الزيت شوية بودرة تلك أو دقيق أو نشا، وسيبيه شوية لغاية ما البودرة تمتص الزيت، وبعد كده شيلي البودرة بالمكنسة أو بفوطة جافة، وامسحي مكان الزيت بالميه.

علشان تدخلي الخيط في إبرة الخياطة بسهولة.. اغمسي طرف الخيط في مُلمع الأظافر بتاعك، وبكده هتلاقيه بقى ناشف وتقدري تُلضميه في الإبرة بسهولة.

للحفاظ على جواربك الخفيفة أطول وقت.. اشطفيها بالماء البارد وهي جديدة، وبعد كده حُطّيها في الثلاجة لمدة ساعة أو ساعتين، وبكده تعيش معاكِ لوقت أطول من غير ما تتقطع.

لتنظيف فرش الماكياج.. انقعيها في خليط مكوّن من 3/ 4 كوب ميه، و1/ 4 كوب خل، وسيبيها لمدة ساعتين، وبعد كده اشطفيها ونشّفيها كويس.

لتنظيف الفرن من بواقي الطعام والدهون.. حُطّي إناء فيه كوب ميه مغلية، وولعي الفرن ودخّليه، وسيبي الميه تكمّل غليانها جوه الفرن لعدة دقائق؛ لأن البخار اللي بيطلع ده بيساعد في إذابة بقايا الطعام والدهون، وبعد كده امسحي الفرن بقطعة قماش مغموسة في الخل.

لو فيه نمل في البيت.. اخلطي خل التفاح مع قليل من الماء، ورشّيه في الأماكن اللي بيتجمع فيها النمل عندك في البيت.

للتخلّص من بُقع الحبر على الملابس.. حُطّي على مكان البُقعة عصير ليمون أو خل، وافركيها كويس لغاية ما البُقعة تختفي، وبعد كده اغسليها بطريقتك العادية.

للتخلص من آثار احتراق الطعام في الأواني.. حُطّي شوية ميه في الإناء مع بصلة سليمة، وحُطّيهم على النار وسيبيهم يغلوا مع بعض، وبكده هتقدري تنظّفي آثار الاحتراق في الإناء بسهولة.

لمعرفة البيض الطازج من الفاسد.. حطّي البيض في الميه، لو لقيتي إنها سقطت في الميه بشكل أفقي، يبقى البيض ده طازج، ولو البيض سقط بشكل مائل، يبقى عمره من 3 : 4 أيام، ولو سقطت بشكل عمودي يبقى عمرها 10 أيام، أما بقى لو البيض طفى على سطح الميه يبقى فاسد.

لو الأكل اتحرق منك.. ارفعي الحلة من على النار، وحطّيها في حلة أكبر تكون فيها مية باردة؛ علشان تمنعي طعم وريحة الشياط من إنه يتنقل لباقي الأكل، وبعد كده انقلي الأكل السليم في حلة تانية وحطّيه على النار لغاية ما يستوي.

لتنظيف الفضيات.. ممكن تستخدمي الميه اللي سلقتي فيها البطاطا أو البطاطس بالقشرة بتاعتها، والطريقة دي بتساعدك في إزالة الطبقة السوداء اللي بتكون على الملاعق أو الشوك الفضة.

لو عايزة تعرفي البيكينج باودر مُنتهي الصلاحية ولّا لأ.. حطّي ملعقة منه في كوب ميه لو حصل فوران يبقى البيكينج بودر ده سليم، أما بقى لو ماحصلش تفاعل أو فوران يبقى مُنتهي الصلاحية.

لو بتعاني من عسر الهضم.. ضيفي ملعقة كبيرة من خل التفاح على نصف كوب من النعناع المنقوع في الماء، وتناوليه بعد الأكل على طول.

لو الجزمة ضيّقة عليكي.. ادعكي المنطقة اللي بتضغط على رجلك من جوه بالصابون المبشور.

لتنظيف المرايات.. استخدمي البنطلونات الجينز القديمة، وقصّيها على شكل فوط صغيرة؛ لأن الجينز بينضف المرايات، ومش بيترك وبر عليها زي الأقمشة التانية.

لترطيب البشرة.. اشربي كل يوم من لترين إلى ثلاثة لترات من الميه والأعشاب، والطريقة دي هي أفضل مرطب للبشرة، وكمان بتنقي الجسم من السموم.

للتخلّص من بقعة مستحضرات التجميل على الملابس.. رشّي مكان البقعة قبل ما تغسليها بمنظف الزجاج، وبعد كده ادعكيها مكان البقعة بفرشة السجاد، ونشّفيها بفوطة صغيرة.

للتخلّص من رائحة الثوم.. افركي إيدكي ببواقي البن اللي بتتبقى بعد ما تشربي فنجان القهوة، ولو بتعاني من رائحة الثوم في الفم امضغي بعض عيدان البقدونس.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
نصيحة ذهبية لبنوتة ذكية.. إزاي تتخلصي من بقعة الزيت على الملابس؟!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
هندسة الأزهر  :: !!.. الــمــوضــوعــات الــعــامــة ..!! :: البــــيـــت بـــيــــتــك-
انتقل الى: